Istraživanje medijskog sustava u Hrvatskoj: propadanje medija i novinarstva pod pritiskom komercijalizacije

Na dan 27. studenog 2014. u 18 sati u prostorijama Društva sveučilišnih nastavnika (Hebrangova 17) u Zagrebu održalo se predavanje dr. sc. Helene Popović, docentice na studiju novinarstva Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu. U izlaganju su predstavljeni rezultati istraživanja provedeni u okviru projekta South East European Media Observatory Building Capacities and Coalitions for Monitoring Media Integrity and Advancing Media Reforms.

Istraživanje se temelji na primarnim i sekundarnim podacima. Primarni podaci dobiveni su provedbom fokus grupa u kojima su bili raspoređeni novinari ovisno o mediju u čijem kontekstu djeluju. U izlaganju je naglasak bio upravo na tim podacima. Sekundarni podaci uključili su službenu statistiku, izvještaje koji su pisani u institucijama relevantnima za pitanja medija, akademska istraživanja, izvještaje agencija za istraživanje tržišta, članke istraživačkih novinara itd. Temeljni problem utvrđen u hrvatskome medijskom sustavu jest dominacija komercijalnih medija koji su primarno određeni kao akteri na tržištu, dok je uloga koja im se pripisuje u okviru demokratskih teorija (informiranje, djelovanje u interesu javnosti) marginalizirana. Oglašivačka industrija postala je glavni ˝pokretač˝ medija, što u velikoj mjeri oblikuje vrstu sadržaja kreiranog za publike koje se vide isključivo kao tržišne niše. To je strukturalno promijenilo cjelokupni medijski sustav, uključujući javne medije i medije koji nastaju u okviru civilnog društva. Rezultiralo je i zanemarivanjem uloge medija u stvaranju participativne javne sfere u kojoj se otvara prostor za raspravu. Cenzura i autocenzura dio su uređivačkih politika medija, koji su dio kompleksne mreže profitnih interesa, održivosti medija i povezanosti s političkim i ekonomskim strukturama moći. Osim toga, koncentracija ekonomske moći u rukama nekolicine aktera omogućuje im da ostanu nedodirljivi. Ti su trendovi opasni jer stabilnost društvenog sustava u velikoj mjeri ovisi o njima. U takvom kontekstu neovisni i kritički mediji teško se održavaju, stoga su nužne dublje, strukturalne promjene ne samo medijskog sustava, nego i šire.

Zapisnik:

27.11.2014

Komentiraj